Eiland en de zon

30 oktober 2017 - Rottnest Island, Australië

Vandaag pakte de zon wel zijn hoofdrol!
De temperatuur schiet vandaag voor het eerst deze vakantie (Singapore tussenstop niet meegeteld 😉) boven de 25 graden. Ons uitstapje met zijn tweetjes is er geknipt voor: bestemming Rottnest Island, een eiland zo'n 25 kilometer voor de kust van Fremantle wat weer een klein uurtje van Perth aan de monding van de Swan river ligt.
Fremantle is de eerste vestigingsplaats van de Britten op Australië met hun gevangenen, maar verder is er vooral veel Nederlandse historie. Rottnest is verbasterd vanuit Rattennest, zo genoemd door kapitein Willem de Vlamingh, een Nederlander die december 1696 het eiland bezocht vanuit Batavia op zoek naar vermiste schepen van de VOC en de aanwezige quokka's (kleine walibi's) net ratten vond.

Vandaag eerst met de bus en dan met de bovengrondse metro naar Fremantle haven vertrokken, waar we met een snelle ferry oversteken naar de oostkamt van Rottnest Island. Dat de snelheid er goed inzit merkt Ilonka die halverwege toch het dek op moet zoeken voor frisse lucht en de horizon. Aangekomen meteen door naar de meegeboekte Adventure tour per boot. Een dubbel avontuur blijkt: de boot vaart op hoge snelheid over de golven waar menig achtbaan qua versnelling, hoogteverschil en aantal onverwachte stuiters niet tegenop kan én we zien mooie dingen! Onderweg, ten noorden van het eiland, zien we meerdere bultruggen, waarvan minimaal 2 met een kalfje erbij. Bijzonder genoeg, want eigenlijk loopt het migratie seizoen tot eind oktober dus het hing erom of ze zich nog zouden laten zien. Aan de westkant treffen we vervolgens de Australische zeeleeuwenkolonie en zien er een tiental in het water liggen slapen, maar een enkeling laat zich ook goed actief bewonderen. Het valt ook op hoe helder het water in de baai is, want je kunt best diep kijken (voor duikers tot 20 meter zicht). Het feest is nog niet voorbij, want net als we de baai verlaten spotten we een groep van minstens 5 dolfijnen waar we nog even van kunnen genieten. Daarna met volle vaart weer terug naar Oost. Gave vaart met een leuke crew. Het is inmiddels bijna lunchtijd. We huren twee fietsen (helm verplicht) wat ideaal is om wat van het eiland te zien en fietsen eerst naar Kingston Barracks Beach, een van de vele strandjes en baaien op het eiland, om daar onze boterhammen te eten. Dat het ondanks het prachtige weer laagseizoen is, wordt goed duidelijk: afgezien van één hongerige meeuwvariant is er helemaal niemand! Ook verder onderweg zijn er regelmatig stukken dat je niemand tegenkomt. We zien mooie baaien, een scheepswrak (de riffen zijn hier berucht), een prachtig duinenlandschap met zoutmeren en een moeras. De westenwind overheerst ook hier, dus we moeten niet alleen vanwege de heuvels soms stevig doortrappen. Op weg naar de centraal gelegen vuurtoren Wadjemup (Aboriginal naam voor Rottnest) zien we steeds meer quokka's (een selfie daarmee is blijkbaar verplicht) en twee biddende ospreys (zeeroofvogel) duikend op weg naar een smakelijke zalm. Het uitzicht is prachtig, ook op de landingsbaan voor kleine vliegtuigen waar zo'n beetje om de 10 minuten iemand vertrekt voor een vlucht over het eiland. We fietsen via de zoutmeren (4 tot 6x zo zout als de zee en de eerste bron van inkomsten voor het eiland vroeger) terug en leveren de fietsen weer in. We hebben nog tijd voor een duik in de Indische Oceaan en liggen op het strand van 'the Basin', het vermoedelijke landingspunt meer dan 300 jaar geleden van kapitein Vlamingh. Met een augustus-zomergevoel zwemmen we eind oktober in de oceaan.... Terug in Fremantle eten we in een heel bijzonder restaurant bij/in een microbrouwerij 'Little Creatures' wat groot maar ook erg gezellig vol is, en eten daar onder meer heerlijke kangoeroespies en mosselen. Terug op weg naar de metro realiseren we ons dat dit een erg afwisselende maar prima dag is geweest, waarop we met de overstekende kakkerlak (waar we bijna op stapten) ook onze bijzondere dieren afvinklijst behoorlijk langer hebben gemaakt.

1. Ma:
    30 oktober 2017
    Dit is een bijzonder mooie reis dat zullen jullie nooit vergeten. Prachtige foto's zo kan ik een beetje meereizen. Ook een mooi stukje geschiedenis, zo blijkt dat wij Nederlanders over de hele wereld zijn geweest en onze stempel overal op hebben gedrukt.
  2. Mariska:
    31 oktober 2017
    Het zijn wel super sexy foto's hoor in de zee