van hoofdstad naar hoog(s)tepunt?

11 november 2017 - Leura, Australië

Toen wij met ons vieren de eerste reisplannen voor de vakantie in Australië aan het maken waren, stonden de volgende bestemmingen, naast Perth zelf, al snel vast: Sydney, Melbourne, de Great Ocean Road en, last but not least, de Blue Mountains. Deze laatste stond erbij omdat we allen van berggebieden houden en dit gebied naast de hoogste toppen van Australië ook enkele bijzondere rotsformaties heeft. De rest van onze reis is meer een praktische invulling geweest om de gewenste locaties te bereiken. We hebben daarbij ook nog hele mooie dingen gezien (o.a. koala's, pinguïns, trein en goudmijn), maar we zijn blij dat we vandaag onze laatste doorreis hebben en straks weer dus twee nachten in Leura (Blue Mountains) hebben.
Maar eerst daar nog komen. Het belooft een mooiere dag te worden dan eerst voorspeld is, dus bewolkt en zonnig en zo'n 20 graden.We onderbreken de reis naar Leura halverwege bij de Jenolan Caves. Op weg daar naartoe prachtige vergezichten in de Great Dividing Range nog in de Snowy Mountains op weg naar de Blue Mountains. Ook nu weer veel eenzame stukken. Zo is er een stuk weg, door Google Maps op 30 km geschat waarop we 1 motorrijder en 1 auto tegenkomen! Andere stukken weg vallen op door hun hele hoge stijgings- of dalingspercentages, danwel hun extreem korte bochtjes: Alexander en nog vaker Sander kunnen hun borst nat maken.
Bij de Jenolan grotten bezoeken we de Lucas grot, meer dan 300 miljoen jaar geleden gevormd uit kalksteen van meer dan 400 miljoen jaar geleden. De meer dan 900 trappen in de grot leiden ons gedurende anderhalf uur met een super grappige gids onder andere naar de 'gebroken zuil' (waarom heet die zo? & gevormd tijdens een ook miljoenen jaren geleden veroorzaakte instorting), 'het Vrijheidsbeeld', 'de bisschop en de drie zusters' en de rivier 'de Styx'. Indrukwekkend en mooi.
De rit naar Leura is zoals bij vele berglandschappen mooi om te zien, zeker omdat het zonlicht ook zijn best doet alles mooi te beschijnen. De Airbnb is van een dame met Franse achtergrond die haar huis de toepasselijke en passende naam 'la maison bleue' heeft genoemd, gezien de kleur van het huis en natuurlijk de bergen. We hebben een ruim deel van het huis ter beschikking. Enige nadeel lijkt weer het bed in de (grote) woonkamer, al hebben we nu in tegenstelling tot het aparthotel in Cowes wel grote bankstellen erbij staan.
Morgen gaan we kijken of de Blue Mountains hun belofte naar ons gaan waarmaken. De vooruitzichten zijn veelbelovend ook qua weer.

1. Ma:
    11 november 2017
    We veel in de auto maar gelukkig kunnen jullie allemaal je steentje bijdragen
  2. Mam:
    12 november 2017
    Wat een ongerepte natuur! Geen foto in de collage van "la maison bleue"?