Laatste auto etappe naar Sydney

13 november 2017 - Sydney, Australië

Het einde van de vakantie zit er langzaam aan te komen en de weemoed die daarbij komt ook. Aan de ene kant nog volop in vakantiestemming en nog willen genieten van nog een belangrijke reisdoel, aan de andere kant ook wel weer zin in je eigen thuis, je gezin en je routine en eigen dingen. Maar voor de blog toch maar even verder over de reis.
We starten in 'la Maison Bleue' (toch maar fotootje van één van de oudste, maar wel verbouwde steenkoolmijnwerkershuisjes uit dit gebiedje toegevoegd) met een ontbijt met Isabelle. Ze praat tussen de toast met jam door honderduit over de buurt, de dieren die er rondlopen, haar overleden ouders en man, over haar dochter en over verhalen van Aboriginals. Wij genieten ervan. Uiteindelijk volgt een hartelijk afscheid van een prachtig mens.
We besluiten nog iets langer van de Blue Mountains te genieten ook al is het fris en bewolkt deze ochtend. We bezoeken o.a. de door Isabelle aangegeven niet commerciële uitzichtspunten van de andere kant van de '3 gezusters'. Ook pakken we Katoomba mee, eigenlijk het meest toeristische, oude stadje in de buurt. We zien er wat originele gebouwen en lunchen in de oude bank. Hier komen ook veel backpackers. Leura is meer de rijkeluisbuurt en artistieke wijk hiervan.
We stappen nu echt voor de laatste rit in de auto op weg naar Sydney, de hoofdstad van New South Wales, een rit van ruim anderhalf uur. We droppen eerst de spullen bij het airbnb appartement. Het is een ruim, wat ouder appartement in de wijk Bondi Junction, maar lijkt een prima locatie. Stom is wel dat in Australië straten soms echt lang doorlopen met dezelfde naam, ook al zijn er in de loop van de jaren straten bij of tussen gekomen. We zitten nu eerst in de wijk Paddington 2 km te vroeg bij een verkeerd gebouw doordat Google Maps die wijk heeft gekozen op basis van adres 😕😨😂😂.
Bij het inleveren van de auto hetzelfde probleem: Google Maps kent alleen het ophaaladres van de huurauto en wij moeten natuurlijk de auto inleveren. En dat is net een paar kleine straatjes verder, in de stadsspits (na 2 weken met weinig verkeer toch al irritant) geen sinecure.
We ronden de middag af door rustig langs Hyde Park, St Mary's cathedral (net als in Perth, alleen veel groter, donkerder maar ook heel mooi) en Macquerie street (veel belangrijke grote Georgiaanse en Victoriaanse gebouwen als de Munt en het parlement) te lopen. We komen uit bij het echt onovertroffen Circular Quay. Met de inmiddels stralende zon hebben we zicht op een gigantische en mooie Harbour Bridge, Opera House, Port Jackson baai met vele ferry's en watertaxi's en ook nog een cruiseschip waar je U tegen zegt. Wow. Vanochtend nog klein en nietig uitkijkend over een geweldig National Park met eucalyptus bos omringd door bergen, natuur in optima forma. Nu met een nog intensiever gevoel kijkend naar een door de mens gemaakt plaatje. Op dit vlak overtreft voor ons Sydney alle andere bezochte steden (al houdt Perth wel een speciaal plekje).
Bij het avondeten gaan Ilonka (gegrilde kangoeroe filet) en Alexander (krokodillenburger) nog even op extra Australische toer en vinden het lekker.
Het contrast vandaag tussen de bergen en de stad is erg groot en daarmee is het een dubbel indrukwekkende dag geworden.