Relaxen in Sydney

14 november 2017 - Sydney, Australië

Vandaag slapen we heerlijk relaxed uit en doen we rustig aan. Zo aan het eind van deze vakantie is het heerlijk om niet in het stramien van tijdplanning en reisafsrand te zitten! We hebben gisteren natuurlijk al veel van interessant Sydney gezien op weg naar Circular Quay. Paula treft vandaag een leuke oud-collega van haar vorige baan in Perth en heeft daar een lunchafspraak mee gemaakt. Sander, Ilonka en Alexander nemen zelf een late brunch en gaan dan op verkenning in een wijk verderop, Paddington, daar waar we gisteren verkeerd stonden op zoek naar ons appartement. In die wijk staan nog veel pittoreske Victoriaanse (eind 19e eeuw) huizen en huisjes in een rustige wijk. Omdat in Australië kadastergegevens en huurprijzen (meestal) openbaar zijn, hebben we die zo her en der eens via Google opgevraagd. De huizenmarkt is hier duidelijk (nog) overspannen. Kleine, 120 vierkante meter huisjes gaan voor zo'n 1,2 miljoen euro, de wat grotere van 180 vierkante meter voor een kleine 2 miljoen van de hand. Huurprijzen lopen uiteen van 700 tot 1000 euro per week! Je woont wel mooi en bent relatief snel in het centrum. Wat verder opvalt is dat alle elektriciteitskabels nog via hoge palen per huis individueel worden aangelegd. Ziet er kwetsbaar en slordig uit.
Omdat het weer prachtig is, zonnig en 24 graden, nemen we met zijn drieën ook een kijkje bij Bondi beach, het beroemde strand van Sydney en aan de andere kant van onze eigen wijk Bondi Junction. We gaan erheen met de bus. Je kunt hier een eenvoudige oplaadkaart kopen voor het OV, de Opal. De stranden die we tot nog toe bekeken hebben, waren altijd erg leeg (OK, behalve op Rottnest Island was het weer ook niet erg uitnodigend), maar hier ligt het lekker vol. Veel mensen in zwemkleding, al lekker bruin en aan het surfen. Toch geldt dit als rustig: het is echt nog laagseizoen, voorjaar, werkdag en voor Sydney begrippen nog niet echt warm. Voor ons is dit echter prima!
We treffen Paula later op de middag weer aan de andere kant van Sydney: de wijk Darlington. Dit ligt westelijk van de Rocks en Circular Quay en is als havengebied recentelijk helemaal opgeknapt met mooie kades, woonflats (ook heel chique en duur), restaurants en hier liggen onder andere de compacte overdekte(!) dierentuin van de stad, madame Tussaud's, het Maritiem museum, een conferentiecentrum en een reuzenrad. We lopen hier (en draaien in het rad) nog een rustig rondje.
Vandaag dus zoals gezegd zonder tijdsdruk lekker relaxed door Sydney gestruind en misschien alsnog meer gezien dan verwacht.
Morgen nog vrijwel een hele dag in Sydney, maar dan gaat het wel naar huis. Een meevaller voor Ilonka en Alexander lijkt dat de onverwacht lange overstap in Doha niet meer nodig is, want bij het inchecken staat nu de oorspronkelijke vlucht met 2 uur in plaats van 10 uur overstaptijd gewoon weer genoemd. Dus toch geen Doha verkennen, maar lekker op tijd in Amsterdam!

1. Karen:
    15 november 2017
    Goede reis naar huis! Leuk om al jullie verhalen te lezen!
  2. André Wijnings:
    15 november 2017
    Wat een geweldige reis! Hebben jullie nog wat meegekregen van het grote vuurwerk in Sydney? Het Australisch voetbalelftal heeft zojuist in Sydney voor 77.000 toeschouwers met 3-1 gewonnen van Honduras! Groot feest, want Australië gaat dus wél naar het WK in Rusland (en wij niet). Na afloop van de wedstrijd was er dus dat grote vuurwerk!
    Geniet van de laatste dag, én een fijne terugreis! En bedankt voor de mooie verhalen én foto's!
    Deze reis neem je voor altijd mee in je hart!!
  3. Ma:
    15 november 2017
    Hoi jammer dat het al weer bijna voorbij is maar ik moet zeggen ik ben toch wel blij als jullie weer terug zijn. Nog een fijne dag en goede terugreis wens ik jullie nog.