Adelaide ontdekken

2 november 2017 - Adelaide, Australië

Vandaag hebben we de tijd om de stad eens goed te bekijken.
We moeten wel eerst nog ergens ontbijten, maar omdat we gisteren al ontdekt hadden dat er op een kwartiertje loopafstand een pancakeszaakje zat, hoefden we niet lang daarover na te denken. En al helemaal niet omdat door de verschoven uren we toch relatief laat waren opgestaan. De farmer's breakfast was een goede keus als brunch.
We zouden, net als in Perth, de wandeling uit ons Australië-boekje door het centrum volgen, maar Alexander (eigenwijs?) zorgt voor extra omleiding. Zo komen we wel nog bij de eerst gebouwde kerk in Adelaide uit en vinden we een goede plek vlakbij het hotel voor het volgende ontbijt😆.
Het centrum is relatief klein en heeft een duidelijk ouder gedeelte (Let op: maximaal zo'n 170 jaar oud) met veel grote, prestigieuze (Victoriaanse?) gebouwen, zoals parlement, gouverneurshuis en rechtbank, en veel kerken (vanwege de geboden godsdienstvrijheid) met daarnaast meteen het winkelcentrum.
We onderbreken de route bij het Migratiemuseum, waarin de geschiedenis van de immigranten in Zuid Australië, de interactie met de Aboriginals en de gevoerde politiek (best wel sturend en onderdrukkend tot vrij recent (1973)) aan bod komt. Vooral het aboriginal stuk is mooi en indrukwekkend. De Nederlandse immigranten komen ook aan bod met klompendans en Hollandse feestdagen.
Als we even wat gaan drinken, nemen we een selectie van in Australië veel verkrijgbare heerlijke en machtige chocolade lekkernijen en vergapen ons even later in een zeer uitgebreide spellenwinkel aan het assortiment. Je wordt er hebberig van.
We sluiten de wandeling af in weer een grote botanische tuin. Volgens Sander en Paula nog groter dan die in Kings Park in Perth. Gigantische bomen van meer dan 25 meter hoog en/of 150 jaar oud, veel bijzondere bloemen en planten en natuurlijk veel lorries (papegaaien) en ander vrolijk kwetterend gevogelte. Ook een ibis wordt gespot.
We eindigen de dag met een terrasje (met een Nederlands biertje), een wandeling naar een groot plein met weer grootse gebouwen en een heerlijk restaurant.
In het hotel nog even wat spelletjes gespeeld en dan gaan slapen, morgen immers onze langste autorit voor de boeg, zo'n 600 km naar Kirkstall in de volgende staat Victoria, bijna startpunt van de Great Ocean Road

1. Mam:
    2 november 2017
    mooi de Ibis en de foto met de uil. gr.
  2. Karen:
    2 november 2017
    Alexander, eigenwijs?! 😂 nooit iets van gemerkt. Leuk alles te lezen, veel plezier nog!