Op weg naar de Great Ocean Road

3 november 2017 - Warrnambool, Australië

Vandaag dus transportdag, ruim 600 km op weg van Adelaide naar Kirkstall, een dorp vlakbij Warrnambool. Deze laatste stad ligt vrijwel aan het begin van de Great Ocean Road, een kustweg van zo'n 250 km langs de kalkstenen rotsen, kliffen en stranden die Australië op een indrukwekkende manier begrenzen van de Stille Zuidzee (Southern Ocean). Maar daarover morgen dus meer!

Na het ontbijt (toch ergens anders dan gisteren bedacht, maar recht tegenover ons hotel op een buitenterras met de naam Peter Rabbit) en de uitcheck, zijn we naar de autoverhuurder gegaan. We maakten ons vanwege een eerdere taxi-ervaring een beetje zorgen of de kofferbak van de gekozen Hyundai i45 wel groot genoeg zou zijn, maar gelukkig bleek de upgrade naar een Mitsubishi Outlander (leek eerder niet beschikbaar te zijn) toch mogelijk. We toeren dus met een ruime 4wd met grote kofferbak door Australië. Het is een mooie bak en we blijken er lekker en comfortabel in te rijden. Foto volgt later nog.

Er zijn twee routes beschikbaar naar Warrnambool, ze schelen onderling nog geen kwartier. We kiezen voor de iets langere. Hij gaat meer langs de kust en lijkt iets grotere wegen te volgen en dat lijkt ons aantrekkelijker.
De beschrijving van de reis is verder simpel: we wisselen af als chauffeur. Sander start, na de lunch rijdt Ilonka haar 2 uur en Alexander rijdt dan met een korte tank en ijsjes pauze bijna 3 uur tot Warrnambool. Sander rijdt in het donker naar het verblijf in Kirkstall, zo'n 20 minuten nog. Onderweg weinig verkeer, veel highway die bij ons provinciale weg zou heten (maar wel 110 kmh toegestaan), soms even rough road, maar verder prima te doen. Regelmatig uitgestrekte landschappen links en rechts van ons met heuvels, grasland (soms met veel schapen of koeien), moeras, meren, bossen, korenbloem- en graanvelden. En met het zonnetje er regelmatig bij gewoon mooi om te zien. De temperatuur is wel flink gedaald. In Perth tikten we net niet de 30 graden aan, in Adelaide was het zo'n 22 graden, nu blijft het kwik steken op 14 graden. Is toch wel fris.
De dag eindigt met een korte blik op de zee bij Warrnambool als de zon net ondergaat en de nu volle maan zich tussen de wolken toont, waarna we naar Kirkstall vertrekken.
Onze eerste Airbnb van deze vakantie overtreft onze stoutste verwachting: luxe woonruimte met moderne ruime badkamer, keuken en bedden. Bijna jammer dat we hier maar 1 nacht blijven. ...
Maar er is vast nog meer moois!

1. Ma:
    3 november 2017
    Wat een wijds land en kijk aan ook hier hebben ze molens gevonden. Altijd jammer dat die er staan. Je ziet op de foto's dan ook de dag naar de avond gaan. Ook mooie zonsondergang. Het blijft een groots avontuur.
  2. Florien:
    4 november 2017
    Ziet er weer prachtig uit! Geniet van jullie bijzondere avontuur! Liefs
  3. André Wijnings:
    4 november 2017
    Wow, wat een avontuur! Leuk om de blog te volgen, want zo is het nét of je zélf ook op vakantie bent!
    Oh, Alexander: vanavond VVV-NAC...... Véél plezier nog!
  4. Mam:
    6 november 2017
    Wat een verscheidenheid in een enkel land. Er zijn dingen/situaties bij die zie je van ze lang zal ze leven nooit meer. Volop genieten dus maar.