Weer naar een grote stad

6 november 2017 - Melbourne, Australië

Vandaag doen we het vervolg van de Great Ocean Road, nu van Apollo Bay naar Torquay en uiteindelijk door naar Melbourne.
De GOR heeft vanaf Apollo Bay een heel ander karakter dan eerder tot aan Port Campbell. Daar waar we eerder tussen de weg en de kustlijn de parkeerterreinen vonden en enkele honderden meters naar de door de zee uitgesleten rotsen konden lopen en vanaf grote hoogte op de zee neerkeken, ligt de weg nu vrijwel direct aan het strand, passeren we enkele dorpjes en rijden we langs groene heuvels en mooie vergezichten langs de kust.
We komen erachter dat de weg als eerbetoon aan de oorlogsslachtoffers van de Eerste Wereldoorlog is aangelegd door veteranen uit die oorlog. Zij kwamen zo de verschrikkingen van de oorlog weer te boven en kregen ook weer een doel in het leven.
We komen op tijd aan in Melbourne, een stad met ruim 4 miljoen inwoners zo'n twee keer zo groot als Perth. Ons Airbnb verblijf is een studio op de 10e etage in een 25 verdiepingen woonflat met alleen maar Aziaten, dus we vallen wel op, maar niemand die verder wat zegt. Op de foto's is blijkbaar een groothoeklens gebruikt, want het komt wel krap over. Het is wel netjes ingericht.
Voor het avondeten hadden Sander en Paula nog een goede tip, zij zijn tenslotte al een keer of 3/4 vaker in deze stad geweest. Als toetje gaan we voor een ijshoorntje van Ben & Jerry's dus lopen we nog verder de stad in en bedenken onderweg dat een avondbezoek aan de Eurekatoren (88e verdieping, 285 meter hoog) met uitzicht op Melbourne ook een leuk idee is. En dat blijkt echt zo te zijn: prachtige vergezichten op een verlichte stad. En die lift in 38 seconden van 0 naar 88e verdieping! Alexander en Ilonka gaan morgen nog eens bij daglicht deze belevenis overdoen.

Een relatief rustige dag vandaag met een grote overgang van de eerder bezochte of gepasseerde 200-3000 inwoner-dorpjes naar een miljoenenstad die wel indruk maakt.