Melbourne, eigen verkenning

7 november 2017 - Melbourne, Australië

Vandaag een eigen programma. Sander en Paula zijn al vaker in Melbourne geweest (toevallig zo'n drie weken geleden nog voor een klant van Sander en met Paula meteen een lang weekend ervan gemaakt, dus zij prefereren een rustig dagje. Alexander en Ilonka willen natuurlijk wel nog toerist spelen en gaan dus zelfstandig (met tips van de ervaringsdeskundigen) Melbourne verkennen.
Vandaag is het in Melbourne een bijzondere dag, die van de Melbourne Cup: een paardenracefestijn waar Duindigt en Ascot bij in het niet lijken te vallen. Het is hier een feestdag dus verschillende instanties, scholen en winkels zijn dicht en veel dames lopen met hoedjes en jurk (hoewel het vandaag dus maar 15 graden is!) op weg naar het terrein. Gelukkig voor hen (en ons) breekt af en toe de zon wel door en dan voelt het wel als veel warmer.
Als we in de stad rondlopen zien we de dames (en hoedjes) in alle variaties, van topmodel en drag queen tot carnavalesk en 'slaand als een tang op een varken'.
We starten weer bij de Eurekatoren met de sky experience. Overdag toch weer een heel ander zicht en zeker zo indrukwekkend! Je kunt wel meer herkennen dan in het donker.
We lopen verder door het niet al te grote centrum en zien eenzelfde soort grote gebouwen die we ook in Perth en Adelaide aantroffen (uit 1830-1870). St. Paul's cathedral was van buiten indrukwekkender dan van binnen. Andere oude gebouwen zijn mooi gerestaureerd tot mooie arcades (winkelcentra) zoals het oude postkantoor. Ten opzichte van Perth zijn de oude gebouwen hier duidelijk meer in de verdrukking, maar staan er wel een paar heel mooie moderne architectonische hoogstandjes (soms letterlijk bij sommige wolkenkrabbers).
Als afsluiting van onze toer gaan we ook even naar de Shrine of Remembrance, een ander eerbetoon aan gevallen Australische en Victoriaanse (Melbourne is de hoofdstad van deze staat) soldaten van alle oorlogen. Massief groot, maar ingetogen indrukwekkend. Ook hier een terugkerende ceremonie met de 'Last Post', zoals we die uit Ieper in België kennen.
Op de terugweg naar Sander en Paula gaan we nog even op souvenirjacht en we eindigen de dag met een Koreaanse BBQ, een soort grill aan de tafel met heerlijk gemarineerde vleesvariaties. Smullen.

Morgen gaat de reis weer verder en laten we Melbourne achter en gaan we weer iets meer de natuur in.
Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Mam:
    7 november 2017
    Wat een uitzicht, geweldig! Melbourne is echt "eine Grossstadt".