Pinguïn, koala's en een trein

8 november 2017 - Phillip Island, Australië

Vandaag gaan we weer verder op pad. We laten de miljoenenstad Melbourne achter ons en trekken door naar Phillip Island. De temperatuur begint eindelijk wat te klimmen en komt vandaag net boven de 17 graden uit, maar later in de week gaan we eindelijk weer boven de 20 graden, lekker. De dingen en dieren uit de titel zoeken we in omgekeerde volgorde op.
We vertrekken eerst, een beetje om, naar de Danderong Ranges, een vruchtbaar en groen heuvelgebied. Een pittoreske stoomtrein, genaamd Puffing Billy, onderhoudt daar op een oud maar prachtig aangelegd spoor een kleine dienstregeling, wat geheel door vrijwilligers gedraaid wordt. Om tijd te besparen slaat Paula de rit over om de rest (Sander, Alexander en Ilonka) bij een stationnetje een tiental kilometers verderop weer met de auto op te pikken. We willen immers nog verder naar Phillip Island om zowel de koala's in een reservaat te zien als de dagelijkse trek van de kleine pinguïns richting hun rustplaatsen.
De reis gaat verder goed, al blijkt ook op dit eiland (via een brug bereikbaar) dat het echt nog geen hoogseizoen is (al suggereren Booking.com en Airbnb het tegendeel). Veel cafés en eetgelegenheden zijn gewoon gesloten op het eiland en het is verder ook best rustig.
Bij het koala reservaat is weinig te doen, maar dat betekent dat we de paar zichtbare en minder zichtbare koala's toch goed kunnen bekijken en fotograferen zonder over de Aussies en verder wel vaak aanwezige Chinezen en Indiërs te struikelen. De eerste koala's spotten Alexander en Ilonka nog niet zo snel, maar Sander heeft er wel een goed oog voor. Later staan we wel heel erg oog in oog met een koala. Hij slaapt op nog geen meter afstand van het looppad op ooghoogte. Wat een knuffelbeer...
We zetten daarna onze spullen af bij ons onderkomen. Dat doet na alle voorgaande slaapplaatsen wel zeer armoedig aan, ondanks de aanwezigheid van een bubbelbad. Geen bankstel, een bed in woonkamer en geen normale keuken. Het blijkt dat onze standaard deze vakantie toch wel wat hoger is komen te liggen😉. Gelukkig gaan we morgen weer verder. Een wandeling door het dorpje laat wel zien dat we vlakbij een mooi strand zitten, jammer dan van de lage temperatuur.
Nog één hoogtepunt staat ons te wachten: de trek van de pinguïns. Omdat die pas tegen 20.00 uur verwacht wordt, hebben we nog ruim de tijd en zoeken daarom vlakbij die pinguïns nog een mooi uitzichtspunt op. We kunnen daar nog even de ruige kuststreek bekijken (toch weer heel anders dan de eerder geziene kusten) en met de verrekijker ook nog een kolonie zeeleeuwen. Prachtig allemaal, al is het vanwege eb en het rustige weertype qua golfslag niet zo spectaculair als het had gekund. Een aanwezige 'blow hole' in de zee met vaak hoog opspetterend water valt nu nauwelijks op.
Rond achten verzamelen we ons in een soort bunker met op ooghoogte een raam, wat voor de uit zee terugkerende pinguïns het gewone vloerniveau is. Met een nachtcamera is te zien wanneer de pinguïns op het strand komen. Ze laten het vandaag eerst even afweten, misschien wel omdat de zon nog volop doorkomt en het dus nog best lang licht blijft, maar uiteindelijk komen ze aanwandelen in kleine groepjes van zo'n 20 beestjes per keer. Magnifiek om ze zo vlakbij voor je ogen voorbij te zien waggelen! Het hele gebeuren duurt een klein uur en levert een leuk schouwspel op en een gekwetter van jewelste. Het parings- en broedseizoen is in volle gang en dat is te merken.
Al met al weer een gave afsluiting van de dag!

1. Tamara Eulenpesch:
    8 november 2017
    Zoooo schattig (de koala en de pinguïns)