zonsopkomst en schemering: dieren en rotsen

4 november 2017 - Apollo Bay, Australië

Met enige vertraging, want het programma is vol en de dagen soms lang...
Vandaag staan Ilonka en Alexander vroeg op. Wij proberen bij het Tower Hill reservaat, een groot meer in een oude vulkaankrater, bij het ochtendgloren een glimp op te vangen van kangoeroes, emoes, koala's en andere dieren. De eerste twee zien we inderdaad van dichtbij en we horen veel vogels. Tijdens een korte wandeling zien we een prachtige zonsopkomst en blijkt achteraf dat we wel een koala gehoord hebben.
Als we terugkomen maken we ons samen met Paula en Sander op om ons luxe onderkomen alweer te verlaten. Na een ontbijt in Warrnambool vertrekken we voor de Great Ocean Road. Dit moet één van de hoogtepunten van de reis worden.
Via tussenstops bij Bay of Islands, de Grotto, London Bridge, Port Campbell (voor de lunch), Loch Ard Gorge met de Razor, en natuurlijk de Twelve Apostels, hebben we inderdaad geweldig uitzicht op wat de zee uit de kalkstenen rotsen heeft uitgesleten. Omdat de zon steeds meer zijn best doet, wordt het nog een mooi kleurenspel. Naarmate we verder in de route en dus dichterbij Apollo Bay en Melbourne komen,wordt het wel veel drukker met toeristen. Zeker bij de Twelve Apostels is dat zo.
We reizen daarna meteen door naar Apollo Bay. De platypus-schemerrondvaart, die we zondags op onze tweede dag in Apollo Bay wilden doen, blijkt dan volgeboekt te zijn, maar vandaag is er wel nog plaats. Aangekomen bij ons appartement blijkt dat een weliswaar gedateerd (jaren 70) maar wel nette, ruime bungalow te zijn.
Sander installeert zich daar en na een snelle hap gaan Ilonka, Paula en Alexander op weg naar Forrest om daar dus vogelbekdieren in de schemering in de vrije natuur te aanschouwen.
Met een groep van 10 volwassenen inclusief gids rijden we daar verder de bossen in om bij Lake Elisabeth in een dubbele kano te stappen. De schemering vordert langzaam, het bos is stil en het wateroppervlak ook. We hebben geluk volgens de gids, want vanaf het begin laat een vogelbekdier zich volgen op het gladde en prachtige meer, dus we zien hem op ongeveer 10-20 meter afstand vaak opduiken, even zwemmen en dan weer onderduiken (zie ook de video). Indrukwekkend, zeker in deze serene omgeving. Op de wandeling terug naar de auto komen we in het donker nog diverse groepjes gloeiwormen tegen, wat een mooie sterrenhemel of kerstverlichting effect geeft aan het bos.
Een lange dag zo (vanaf 6.00 tot 21.30 uur op pad!), maar wel veel mooie dingen gezien!

1. Ma:
    6 november 2017
    Wel koud bij jullie maar wat bijzonder. Jullie hebben wel al veel gezien/gedaan alweer prachtige foto's dan wordt nog wel een bijzonder boek.
  2. Carola:
    6 november 2017
    Schitterend! Wat een reis!